Rabu, Ogos 17, 2011

Pentas Opera....3 Golongan Orang Celaka....

Dalam sebuah hadits ada diceritakan ketika junjungan Rasulullah s.a.w. telah naik ke mimbar, setiap menaiki tiga anak tangga mimbar baginda mengucapkan amiin. Lalu perbuatan baginda itu ditanyai para sahabat. Baginda s.a.w. menjawab:-

  • Jibril mendatangiku sewaktu aku menaiki anak tangga pertama, dia berkata:- "Celakalah seorang hamba yang tidak memakmurkan bulan Ramadhan sehingga dosa-dosanya tidak diampuni. " Aku pun berkata:- "Aamiin".
  • Pada anak tangga kedua, dia berkata: "Celakalah seorang hamba yang tidak berkhidmat kepada orang tuanya sehingga dia tidak dimasukkan ke syurga." Aku pun berkata: "Aamiin."
  • Pada anak tangga ketiga, dia berkata: "Celakalah seorang hamba yang mendengar namamu disebut, namun dia tidak bersholawat untukmu." Aku pun berkata: "Aamiin".

Marilah kita isikan ramadhan kita dengan amalan dan ibadah sebaik-baiknya....sentiasalah berbakti pada kedua orang tua kita.....dan perbanyakkanlah selawat. Semoga kita terhindar dari tergolong dalam orang-orang yang celaka....

Tiada ulasan:

RITEQ Sandakan....adalah perkongsian secebis dari kisah hidupku, pendapat peribadiku, dan secubit pengalaman dari kisah-kisah rawatan...Dan jika ada artikel yang aku copy paste di sini bukan bertujuan untuk menciplak, tapi untuk dikongsi dan disebarkan....InsyaAllah, pasti dinyatakan tuan punya hak artikel tersebut....jika ada protes, sila e-mail saja, tindakan akan diambil serta-merta.

Lain-lain catatan yang mungkin ingin anda baca...