Khamis, Julai 14, 2011

Pentas Opera....Allah Menduga Aku Belajar Bersabar....

Bismillahirrahmanirrahim,

Sebelum tu aku nak panjatkan kesyukuran pada Allah sebab selamatkan aku pagi tadi.....kenapa? Sebabnya aku hampir-hampir kemalangan akibat kegopohan sendiri.....gara-gara mau cepat sampai ke tempat kerja dan TAK SABAR sebab kereta depan jalan slow sangat.


Memang salah aku pun, aku tak tengok cermin tepi dengan teliti terus potong ke kanan. Allahuakhbar! Tiba-tiba bunyi hon kuat memanjang.....rupanya tanpa aku sedari ada sebuah kereta kancil yang aku tak nampak melalui cermi tepi, mungkin dia pun laju.....Aku boleh dengar lagi bunyi tayar mengheret....subhanallah, hampir aku kemalangan.


Aku tak sempat tengok pemandunya sebab aku terus memecut laju, tapi aku tahu dia memang marah gila time tu....apapun aku minta maaf pada pemandu tu....Aku rasa bersalah pada pemandu tu....memang aku tak sengaja, tapi apa boleh buat benda sudah terjadi.....Ya Allah ke mana hilangnya sifat penyabar aku??? 


Yang tu satu kes sebab tak sabar. Yang ni pula kes aku hampir-hampir hilang sabar.......Hari ni ada kes di OT (Dewan Bedah), so bila masuk OT tu kenalah tukar baju guna baju OT. Waktu tu dalam poket baju uniform aku ada sekeping RM5, aku ingat tak perlulah simpan dalam wallet sebab tak terpikir plak ada orang berani selongkar baju aku. Bila dah habis kes di OT aku pun turun ke kiosk bawah hospital untuk beli makanan. Belek-belek lauk tak adapun yang sedap, so aku beli saja nasi kuning. Time nak bayar tu, aku dengan konfidennya seluk poket baju....Jari-jemari bermain di dalam poket baju mencari duit yang aku tinggalkan tadi...Aik?! Alamak!!! Mana pergi duit aku? Tak puas hati, aku buka sikit dan tengok kat dalam poket baju aku SAH!!!! Duit aku dah kena kebas! Hati sudah mau panas membara, aku minta untuk bayar kemudian sebab duit tertinggal (konon le! Menipu lagi....). Nasib baik dorang kenal aku, so tak ada masalah, "small matter maa"...


Dalam keadaan marah aku berjalan, tiba-tiba hampir terpacul perkataan makian dari mulutku....Px@#%...!!! Tapi tiba-tiba mulut itu terbungkam dan seakan ada kejutan elektrik menyuruh aku beristighfar......."Astaghfirullahal'aziim..". Berkali-kali aku beristighfar.....Baru aku diuji sebigini kecil, aku sudah lupa dari mana datangnya ujian itu.......aku sudah lupa apa makna SABAR....Tu baru Allah uji hilang RM5....ke mana hilangnya sifat penyabar aku???? Aku masih ingat lagi time rumah aku kena masuk pencuri, aku boleh bersabar dan bersyukur pada Allah sebab tak banyak harta benda yang hilang.


Sambil makan tadi aku terpikir balik akan kejadian yang berlaku pada aku hari ini....sebenarnya ada hikmah yang Allah nak tunjuk dan untuk aku berpikir akannya. Pelajaran yang aku dapat adalah agar aku menjadi manusia yang lebih PENYABAR, walau sekecil manapun ujian-NYA...2 kejadian yang berlaku itu adalah sebagai peringatan dari-NYA untuk aku.



Kenapa Allah turunkan ujiannya untuk kita? Adakah Untuk kita sesali atau untuk menyusahkan kita? Ujian Allah itu pasti ada hikmahnya, itupun bagi mereka yang punya akal dan fikiran....Boleh jadi jugak ujian itu sebagai qisas (pembalasan) atas dosa-dosa kita yang lepas....Dan pastinya Allah janjikan pahala bagi mereka yang BERSABAR seperti dalam firman-NYA dalam Surah Az Zumar;10 yang maksudnya:

 “Sesungguhnya diberi ganjaran orang sabar dengan pahala tanpa hisab.”

Dan ingatlah Allah sentiasa ada bersama dengan hambanya yang bersabar (peringatan untuk diri sendiri tu)......Wallahu'allam.

Tiada ulasan:

RITEQ Sandakan....adalah perkongsian secebis dari kisah hidupku, pendapat peribadiku, dan secubit pengalaman dari kisah-kisah rawatan...Dan jika ada artikel yang aku copy paste di sini bukan bertujuan untuk menciplak, tapi untuk dikongsi dan disebarkan....InsyaAllah, pasti dinyatakan tuan punya hak artikel tersebut....jika ada protes, sila e-mail saja, tindakan akan diambil serta-merta.

Lain-lain catatan yang mungkin ingin anda baca...