Khamis, Julai 07, 2011

Pentas Opera...Larangan Meminta-minta Mati....

Pentas Opera hari ini dimulakan dengan huraian hadis yang diambil dari Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM)....Kenapa perlu meminta-minta kematian itu dipercepatkan...adakah kerana kamu terlalu kecewa? Atau kerana kamu sudah terlalu berputus asa....ataukah kerana sudah terlalu puas untuk hidup di dunia yang emangnya penuh dengan tipu daya....biasakan dirimu kawan....jangan pula dibiasakan hidupmu dengan meminta-minta....apa lagi dengan meminta-minta kematian.....renungkan huraian hadis dibawah.....semoga engkau, kawan, sentiasa redha dengan ujian ALLAH....kerana hidup ini hanya sebuah pentas opera....

Hadith:

Rasulullah s.a.w bersabda yang maksudnya: “ Jangan sesekali seseorang daripada kamu bercita-cita hendak mati kerana sesuatu bencana yang menimpanya; kalau keadaan mendesaknya meminta mati, maka hendaklah ia memohon dengan berkata : Ya Tuhanku, hidupkanlah daku selagi hidup itu lebih baik bagiku, dan matikanlah daku apabila mati itu lebih baik bagiku.”                                                             (Riwayat Bukhari dan Muslim)
Huraian
Pengajaran hadith:
i) Seorang mukmin dilarang keras meminta mati kerana bosan dan tidak tahan menanggung sesuatu bencana yang menimpanya; sebaliknya dia mestilah mensifatkan bala bencana yang menimpanya itu sebagai ujian dan menerimanya dengan redha.

ii) Sesungguhnya segala dugaan itu adalah kaffarah (penghapus) dosa dan kesalahan orang yang ditimpa bencana tersebut . Oleh itu Allah menyeru kita agar menghadapinya dengan sabar dan akan ditulis pahala amal baik sebagai ganjarannya.

iii) Allah S.W.T adalah bersifat dengan Maha Pengasih dan Penyayang, Dia tidak akan membiarkan hamba-Nya berada di dalam kesusahan selagi hamba-Nya itu ingat dan berserah diri serta bertawakal kepada-Nya dalam segala keadaan. 

Sumber: Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim)

Tiada ulasan:

RITEQ Sandakan....adalah perkongsian secebis dari kisah hidupku, pendapat peribadiku, dan secubit pengalaman dari kisah-kisah rawatan...Dan jika ada artikel yang aku copy paste di sini bukan bertujuan untuk menciplak, tapi untuk dikongsi dan disebarkan....InsyaAllah, pasti dinyatakan tuan punya hak artikel tersebut....jika ada protes, sila e-mail saja, tindakan akan diambil serta-merta.

Lain-lain catatan yang mungkin ingin anda baca...