Isnin, Januari 23, 2012

Pentas Opera....Bersedekahlah Walau Hanya Segelas Air....

Image: segelas-air-doa.jpg
Sedekah, menurut Nabi SAW, juga melembutkan hati yang keras. “Barangsiapa mengalami kekerasan hati,” sabda baginda, ”Hendaklah memperbanyakkan sedekah”. “sedekah itu dapat mengelak bala musibah serta dapat memanjangkan usia,” tambah beliau.
Untuk bersedekah seseorang tidak perlu menunggu kaya, bahkan menurut Nabi SAW, "sedekah yang paling utama adalah dengan memberi air minum putih kepada orang lain", jika kita hanya memiliki air putih untuk diberikan.

Diriwayatkan, ada seorang wanita pelacur yang diampuni dosa-dosanya kerana menyelamatkan seekor anjing yang kehausan di padang pasir hanya dengan memberi minum.

Kita tentu sahaja dapat memulai dengan sesuatu yang kita miliki walau sekecil apapun. Sentiasalah beringat pesan Nabi kita :

"Apabila mati anak Adam maka terputuslah amalannya kecuali tiga, sedekah jariah, ilmu yang bermanfaat dan anak yang soleh yang mendoakan untuk orang tuanya.”

Dari hadis berkenaan jelas membuka peluang untuk kita mendapatkan bekalan sebelum mata tertutup buat selamanya.

Jika kita sedekahkan Al-Quran atau sejadah untuk kegunaan jemaah di masjid, selagi mana ia digunakan maka pahala tetap sampai kepada kita. Begitu juga apabila memberi makan, minum dan pakaian kepada anak yatim maka sudah tentu ganjarannya cukup besar terutamanya di bulan Ramadhan al-Mubarak.


sumber

Tiada ulasan:

RITEQ Sandakan....adalah perkongsian secebis dari kisah hidupku, pendapat peribadiku, dan secubit pengalaman dari kisah-kisah rawatan...Dan jika ada artikel yang aku copy paste di sini bukan bertujuan untuk menciplak, tapi untuk dikongsi dan disebarkan....InsyaAllah, pasti dinyatakan tuan punya hak artikel tersebut....jika ada protes, sila e-mail saja, tindakan akan diambil serta-merta.

Lain-lain catatan yang mungkin ingin anda baca...