Isnin, April 09, 2012

4 Sifat Suami Ikut Sunnah Rasulullah SAW...



Sejak dua menjak ni banyak kisah-kisah perceraian yang kita dengar terutamanya di kalangan selebriti...Ungkapan biasa yang kita dengar "dah takde jodoh, nak buat macamana"..., "Kami dah tak sehaluan"..., "Kami dah ada haluan masing-masing"....tapi betul kah sesebuah perkahwinan itu tidak boleh diselamatkan hanya kerana mengikut kata hati masing-masing??? 


Soal cerai berai ni, terletak pada bahu si suami....Aku bukannya nak jadi kaunselor kamurang...ndak payah....Tapi aku mengajak kamurang semua berpikir apa peranan kita sebagai suami....Adakah hanya cukup bekerja cari duit saja supaya anak bini bisa makan, cukup pakainya???? Budaya apa yang kita terapkan dalam rumahtangga kita??? Apa kah kita menjadi contoh @ role model pada isteri dan anak-anak di rumah??? Sejauhmana Al-Quran dan sunnah Rasulullah diterapkan dalam rumahtangga kita??? Adakah kita menerapkan dalam diri dengan sifat-sifat suami mengikut Sunnah Rasulullah SAW....sama-sama kita terapkan dalam diri moga-moga rumahtangga kita bahagia dan aman damai hingga akhir hayat....InsyaAllah....




4 Sifat Suami Mengikut Sunnah Rasulullah SAW (Sumber)



1. SEBAGAI KEKASIH iaitu mencintai isteri baik dengan kata-kata dan perbuatan serta berkongsi masalah.

2. SEBAGAI PEMIMPIN iaitu mempunyai ketegasan dalam membuat keputusan tetapi amat menghormati pandangan isteri terlebih dahulu sebelum buat keputusan. Jika hal pengurusan rumahtangga, berikan kebebasan pada isteri menguruskannya seperti hiasan rumah atau lainnya tapi dalam kawalan.

3. SEBAGAI AYAH iaitu melindungi keselamatan dan mengambil berat kesusahan isteri.

4. SEBAGAI GURU iaitu memberi ilmu dan tarbiyah isteri kepada agama sehingga benar-benar iman, Islam dan ihsannya.

Tiada ulasan:

RITEQ Sandakan....adalah perkongsian secebis dari kisah hidupku, pendapat peribadiku, dan secubit pengalaman dari kisah-kisah rawatan...Dan jika ada artikel yang aku copy paste di sini bukan bertujuan untuk menciplak, tapi untuk dikongsi dan disebarkan....InsyaAllah, pasti dinyatakan tuan punya hak artikel tersebut....jika ada protes, sila e-mail saja, tindakan akan diambil serta-merta.

Lain-lain catatan yang mungkin ingin anda baca...